منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 801
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 533
بازديد کل : 1833129
 
   
مقالات / احاديث موضوع
اگر حدیثی را در کتابی به غیر از دو کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم بیابیم باید برای پی بردن به ثابت بودن و صحیح یا ضعیف بودن اسناد آن باید به تفتیش و بررسی آن بپردازیم...

الله عزوجل می فرماید: فرزند آدم مرا مي رنجاند می‌ كند زمانی که به روزگار دشنام می ‌دهد. حال آنكه من روزگار هستم. كارها در دست من است. شب و روز را من به گردش در می ‌آورم

هر روایت از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول سند روایت و بخش دوم متن روایت نام دارد. مثال: دویست سال پیش ابوبکر به امید گفته است: باید دنیا را زیبا دید. امید آن را برای آرمان نقل می‌کند و آرمان برای صابر و صابر برای ابراهیم و ابراهیم آن را برای ما نقل کرده است. ابراهیم به نقل از صابر به نقل از آرمان به نقل از امید به نقل از ابوبکر را سند روایت می‌نامیم و ابراهیم، صابر، آرمان، امید و ابوبکر، رجال (مردان) سند نامیده می‌شوند و عبارت «باید دنیا را زیبا دید» متن روایت نامیده می‌شود. سؤال: ضرورت سند د

231- «إذا جامع أحدكم زوجته أو جاريته فلا ينظر إلى فرجها فإن ذلك يورث العمى» "سلسلة الأحاديث الضعيفة" (شماره 195). 231- «هرگاه کسی با همسرش یا کنیزش همبسر شد، به شرمگاهش نگاه نکند، زیرا باعث می شود بچه نابینا بدنیا آید». در لفظ دیگری چنین آمده : «إذا جامع أحدكم فلا ينظر إلى الفرج فإنه يورث العمى، ولا يكثر الكلام فإنه يورث الخرس». یعنی: «هرگاه کسی با همسرش همبسر شد، به شرمگاهش نگاه نکند، زیرا کوری بچه را بجا گذارد، و زیاد سخن نگوید زیرا لالی بچه را بجا گذارد». هر دو حدیث جعلی هستند. 232- «حق

تعریف حدیث: الف) حدیث در لغت عبارتست از هر آنچه که ضد قدیم باشد. و عبارتست از: هر کلامی که بوسیله ی آن سخن گفته شود و نقل گردد و به انسان ابلاغ شود. قرآن می فرماید: «وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ حَدِيثًا» (نساء 87). یعنی: و راستگوتر از خدا در سخن‌ كيست‌؟ و می فرماید: «فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِينَ» (طور 34). یعنی: اگر راست مى‏گويند سخنى همانند آن بياورند. در این آیه خداوند تبارک و تعالی کتاب خویش را حدیث نامیده است. و باز می فرماید: «وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِل

131- « الدعاء سلاح المؤمن، وعماد الدين، ونور السموات والأرض» "سلسلة الأحاديث الضعيفة" (شماره 179). 131- «دعا سلاح مؤمن، و ستون دین، و نور آسمانها و زمین است».

186- «من اعتز بالعبيد أذله الله» ضعيف (2120). 186- «هرکه بخواهد به بندگان عزت پيدا کند خدا او را خوار و ذلیل مي‌کند». 187- «إن الله تعالى وملائكته يصلون على ميامن الصفوف» ضعيف الجامع (1668). 187- «همانا خداوند متعال و ملائکه ی او بر طرف راست صف نمازگزاران صلوات می فرستند». 188- «الكيس من دان نفسه وعمل لما بعد الموت والعاجز من أتبع نفسه هواها وتمنى على الله الأماني» ضعيف الجامع (4305). 188- «انسان عاقل و زیرک (واقعی)، کسی است که حساب اعمال خود را همیشه نگه دارد و برای بعد از مرگ، کار کند. و

1- از عایشه – رضی‌الله عنها – روایت شده است می‌گوید: پیامبر صلی الله علیه وسلم به صورتی پشت سر هم طوری روزه می‌گرفت که می‌گفتیم هیچ وقت افطار نمی‌کند و همیشه روزه است، و بعضی اوقات هم افطار می‌کرد و می‌گفتیم هیچ وقت روزه نمی‌گیرد، و پیامبر صلی الله علیه وسلم را ندیده‌ایم که یک ماه کامل پشت سر هم روزه بگیرد به جز ماه رمضان، و در ماه شعبان بیشتر از همة ماه‌های دیگر روزه می‌گرفت.[1] 2- از أبی‌سلمه روایت شده که عایشه – رضی‌الله عنها – گفته است: پیامبر صلی الله علیه وسلم هیچ ماهی به اندازة ماه شعبان

191- «سلمان منا أهل البيت» ضعيف جدًا [ضعيف الجامع : 3272]. 191- «سلمان فارسی از ما اهل بیت است». امام ذهبی نیز این حدیث را در "تلخيص المستدرك" ضعیف دانسته است. و علامه البانی در "سلسلة الأحاديث الضعيفة" (3704) تمامی طرق حدیث را ذکر کرده و آنها را تضعیف نموده است. 192- «من لزم الاستغفار جعل الله له من كل هم فرجا ومن كل ضيق مخرجا ورزقه من حيث لا يحتسب» ضعيف أبي داود (268). 192- «هرکس بر استغفار کردن مداومت داشته باشد خداوند متعال برای هر غم و ناراحتی گشایشی، و بر هر تنگنایی راه خروجی قرار می

- «شهر رمضان معلق بين السماء والأرض، ولا يرفع إلى الله إلا بزكاة الفطر»." سلسلة الأحاديث الضعيفة" (شماره 43). 196- «(ثواب روزه) ماه رمضان بین زمین و آسمان معلق است، و نزد الله نمی رود تا آنکه زکات فطرش را بدهد». و روایتی دیگر: «الصيام نصف الصبر، وعلى كل شيء زكاة، وزكاة الجسد الصيام» (3811). «روزه؛ نصف صبر است، و بر هر چیزی زکاتی فرض شده، و زکات بدن روزه گرفتن است». 197- «صائم رمضان في السفر كالمفطر في الحضر». "سلسلة الأحاديث الضعيفة" (شماره 498). 197- «مسافر روزه دار در رمضان همانند کسی است

تعديل در اصطلاح محدثان به معناى وصف كردن راوى با صفاتى است كه موجب پذيرش روايت او شود. و جرح در اصطلاح محدثان عبارتست از توصيف راوى به صفاتى كه موجب پذيرفته نشدن روايت او شود. براى شناخت رجال و كشف حالات ايشان و آگاهى از راستگويى يا دروغگويى و يا عدل آنها نياز به روش جرح و تعديل است، چرا كه بدون اطلاع از احوال اين اشخاص، نمى توان روايت آنها را پذيرفت و بر آن اعتماد كرد. اما هر کدام از جرح و تعديل مراتبي دارند، يعني برخي از راويان در تعديل با صفاتي توصيف مي شوند که از روي آن صفت در مي يابيم..

201- «الدين هو العقل، ومن لا دين له لا عقل له». " سلسلة الأحاديث الضعيفة" (شماره 1). 201- «دین، عقل است، و کسی که دین ندارد عقل هم ندارد». این حدیث جعلی است. 202- «الدنيا حرام على أهل الآخرة، والآخرة حرام على أهل الدنيا، والدنيا والآخرة حرام على أهل الله». "سلسلة الأحاديث الضعيفة" (شماره 32). 202- « دنیا (خواهی) برای اهل آخرت حرام است، و (بهره بردن از نعمات) آخرت بر دنیاخواهان حرام است، و (خوشی) دنیا و آخرت بر کسانی که فقط الله را مد نظر دارند حرام است». این حدیث جعلی است. 203- «يأتي على ا

24- مستدرکات مستدرکات جمع مستدرک است و آن یادآوری احادیثی است که مؤلف کتابی بر حسب شرایطش آنها را از دست داده و در کتابش نیاورده است مانند مستدرک حاکم[94] نیشابوری، وی در این کتاب که (8864) هشت هزار و هشتصد و شصت و چهار حدیث است به جمع‌آروی سه نوع حدیث به شرح زیر پرداخته است: 1- احادیثی که مطابق با همان شرایط بخاری و مسلم صحیح بوده با این حال در آن دو کتاب صحیح نیامده‌اند. 2- روایاتی که بر طبق شرایط یکی از این دو محدث یعنی بخاری و مسلم صحیح بوده و در صحیحین نیامده‌اند....

- تدوین کتب جوامع حدیث دومین بخش از کتاب‌های غیر مستقل تدوین جوامع حدیثی است، جوامع، جمع جامع که در اصطلاح محدثین به دو معنی استعمال می‌گردد، اول کتاب‌هایی که مستقلاً تألیف می‌گردند و مشتمل بر تمام[49] ابواب هشتگانة حدیث هستند یعنی: «عقاید، احکام، رقاق، آداب طعام، تفسیر، تاریخ و سیر، سفر و قیام و قعود (که شمایل هم نامیده می‌شود) و مناقب و مثالب و هر کتاب حدیثی مشتمل بر ابواب هشتگانه باشد آن را جامع می‌نامند، زیرا در یکایک این ابواب و موضوعات کتاب‌هایی تألیف شده‌اند مانند: «کتاب توحید[50]...

مرحله سیر تکاملی ضبط و ثبت و صیانت احادیث صحیح که از لحاظ کمیت زمانی و کمیت کتب و تنوع مطالب و کیفیت مباحث از همة مراحل مفصل‌تر بوده و از اوایل قرن چهارم آغاز گشته و تا عصر حاضر امتداد یافته است کلاً در دو نوع ظهور نموده است یکی تألیف کتب در متون احادیث و دیگری تألیف کتب در علم‌الحدیث و نوع اول نیز مشتمل بر دو بخش بوده، یکی تألیف کتب مستقل حدیث به شکل جامع فراگیر و کتب غیر فراگیر و دیگر متعلق به کتاب‌های اصلی و قدیمی مانند نوشتن شرح‌ها بر موطای ابن مالک و بر صحاح سته، و نوشتن کتاب‌های اطراف و مع

تا اواخر حکومت بنی‌امیه و تا عصر خلافت عمربن عبدالعزیز، نه تنها احادیث، بلکه اصول قبول روایت آنها و قوانین جرح و تعدیل و علم‌ الرجال نیز به صورت کتاب و نوشته وجود نداشت، و تنها از راه نقل، از سینه‌ای به سینة دیگر منتقل می‌شدند، و در آن زمان، نه تنها دربارة امور مربوط به احادیث، درباره هیچ یک از معارف دینی جز قرآن هیچ کتاب دیگری وجود نداشت و مقارن آن روزگار، کم‌کم زمزمة یادداشت احادیث به گوش می‌رسید و کفّه مجوزین کتابت احادیث و همچنین معارف دیگر اسلامی سنگین‌تر می‌گردید...

اين حديث با چندين لفظ وارد شده است، مثلا با لفظ: «من تمسك بسنتي عند فساد أمتي له أجر مائة شهيد» يعني: هرکس در زمان فساد و فتنه امتم به سنت من متمسک شود، اجر يکصد شهيد برايش نوشته مي شود. و با لفظ : «من تمسك بسنتي عند فساد أمتي له أجر سبعين شهيد» (اجر هفتاد شهيد). يا با لفظ: « من تمسك بسنتي عند فساد أمتي فله أجر شهيد». (اجر يک شهيد)

همانطور که سابقا اشاره شد، خود علم الحدیث به زیرمجموعه های علمی دیگری تقسیم می شود که هر یک در حوزه ای به بحث و بررسی در علم درایتی می پردازند. اکنون قصد داریم تا مختصرا آن زیر مجموعه ها را معرفی نماییم و کتابها و تصنیفات مشهور را در هر یک معرفی نماییم:...

اعتقاد قاطع و بدون تردید به حجیت سنت و احادیث نبوی صلی الله علیه وسلم به معنای قبول هر نوع حدیثی نیست. آری؛ کسی مخالف این ادعا نیست که متاسفانه احادیثی بسیار زیادی وارد کتب و منقولات شده اند که بعضی از آنها هیچ اصلی ندارند و بعضی کاملا دروغ می باشند و بعضی هم درجه ی مقبولیت را بدست نیاورده و داخل در احادیث ضعیف می شوند که قابل استناد و حجت نیستند...

سلسله مقالات «تخريج احاديث احياء علوم الدين امام محمد غزالي رحمه الله» از كتاب "المغني عن حمل الأسفار في الأسفار" اثر دانشمند بزرگ علم حديث حافظ زين الدين عراقي رحمه الله آورده خواهد شد. ترجمه‌ي احاديث بيشتر از ترجمه‌ي فارسي مؤيّدالدين محمد خوارزمي رحمه الله اخذ گرديده است


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه